ביקורת וחיזוקים

בני אדם לא אוהבים ביקורת ואין דבר כזה ביקורת בונה. ילד או מבוגר החשופים לביקורת תמידית   מרגישים כאילו ארס מטפטף ללבם  והורס את הדימוי העצמי  ותחושת הערך העצמי שלהם.  גם  כשיש לנו צורך עז לומר את דעתנו  על  השני ובמה הוא  טועה ,כדי שישנה את דרכיו לטובתו .מטרתנו ראויה אך האסטרטגיה מוטעית, המתבגר המאתגר יפרש את הביקורת  כאילו עברנו למחנה של אלה שנגדו ויש הרבה כאלה .הוא כבר לימד את עצמו כילד מאתגר לא להתייחס לכל אלה שנגדו -ההורים המורים החברים…לכן אם חפצים אתם בדיאלוג עם הילד המאתגר שלכם.  השתמשו במסר "אני" והרבו בחיזוקים.

מהם חיזוקים? כל תגובה  שתגרום לשני לבצע התנהגות רצויה , איך עושים זאת?

בעיקרון  מתייחסים לכל הצלחה ,קטנה ככל שתהיה ובעיקר אומרים מילה טובה על ההתקדמות הקלה ביותר.למשל אם מטרתנו היא שהמורה של בננו תשמור על קשר איתנו ותהיה סבלנית איתו לא יעזור לנו אם נגיד לה בדיוק מה דעתנו על כישורי ההוראה והתקשורת שלה. כשהיא  מתקשרת  דווקא מילת הערכה להכלה שלה את בננו הסבלנות שהיא מגלה והתודה על כך שהיא מתקשרת ומיידעת יעשו את העבודה. בדיוק כמו שלרוב  איומים וצעקות לא עובדים כשאנו רוצים לגייס את ילדנו למשימה אך התייחסות לכך שהצליח בכך בעבר תגייס אותו יותר בקלות.

אם בתנו מאחרת כל בוקר וגורמת לנו לאחר ומתחשק לנו לומר לה בדיוק כמה היא מסורבלת ומעצבנת נמנע מכך .נשתמש במסר "אני " כדי לבטא את הרגשתנו ואיך האיחורים משפיעים על עבודתנו בלי להטיח האשמות וכינויי גנאי..  נחפש הזדמנות  שבה תגלה קצת זריזות ונשבח אותה על כך .לתקשורת מיטיבה ועידוד יש סיכוי להצליח .ביקורת והשפלות הורסים את הקשר ולא מאפשרים דיאלוג.

לאה קאופמן – ייעוץ והדרכת הורים  |  התקשרו: 054-4647995

סגירת תפריט